24kitchen
Vernieuwd 24kitchen.nl is ‘lekkerste website van Nederland’
Branding, Kennisplatform, Website
Naturalis is de plek voor iedereen die meer wil ontdekken over de natuur. Om de komende jaren aan de strategische (online) doelen te kunnen voldoen is er een digitale kennisbank ontwikkeld. Met de online kennisbank 'de Natuurwijzer' hebben kinderen en onderwijsinstellingen de mogelijkheid om ook buiten het museum, op een digitale manier, in de wondere wereld van de natuur te worden gezogen.
Naturalis zocht een manier om kennis ook buiten de deuren van het museum over te dragen op kinderen. Er was binnen de organisatie een hoop content aanwezig die nog niet ergens centraal was samengebracht, laat staan eenvoudig vindbaar was.
Daarnaast zocht Naturalis ook naar een oplossing die een bijdrage levert aan het behalen van de strategische doelstellingen van de komende jaren. Jaarlijks moeten er 1 miljoen unieke bezoekers naar de online kanalen van Naturalis komen en moeten er 1.350 scholen uit het basis en middelbaar onderwijs worden bereikt.
Naturalis is een begrip in Nederland. Bij het nationaal onderzoeksinstituut op het gebied van biodiversiteit, werken meer dan honderd onderzoekers in zeven verschillende onderzoeksgroepen.
In het Naturalis Museum kunnen jong en oud de rijkdom van de natuur op veel leuke manieren ervaren. Met de unieke combinatie van kennis, talenten en vaardigheden geeft Naturalis inhoud aan hun functie als rijksmuseum, academisch onderzoeksinstituut en erfgoedinstelling.
De zoekfunctie is de belangrijkste functionaliteit in de Natuurwijzer. Auto-fill en auto-suggest zorgen voor een betere gebruikerservaring. Door het getypte woord direct automatisch aan te vullen krijgt de gebruiker heel snel feedback op je zoekvraag. Er worden ook alvast een aantal zoekresultaten getoond met afbeelding en tekst. Deze slimme zoekfunctie (Fast Auto Complete), helpt om heel snel bij de voor jouw relevante informatie te komen.
Freek Vonk kennen ze wel. Maar wat weten kinderen over zijn favoriete slang, de Koningscobra? Naturalis zocht een beeldbepalende website over de natuur voor kinderen van 9 tot 14 jaar. Een website die verwondert, informeert en tegelijk aanzet tot kritisch denken. Meteen al in de pitch gaven LimoenGroen en Schaapontwerpers onze specificaties een spetterende look & feel. In enkele goed geleide sprints hebben we de site in de steigers gezet. Geweldige professionals en een superfocus.
Hansjorg Ahrens,
Product owner Naturalis Natuurwijzer
In samenwerking met LimoenGroen ontwikkelden we voor Naturalis de geheel nieuwe online kennisbank “Natuurwijzer”. Deze is gericht op kinderen van 9 tot 14 jaar. De museumervaring wordt online voortgezet met een rijkheid aan beeld, video en interactieve 3d objecten. Het materiaal sluit aan bij lesprogramma’s in het basis- en voortgezet onderwijs. Kinderen leren zo, samen met hun leerkrachten en ouders, steeds meer over de enorme rijkdom van de natuur en hoe die te onderzoeken. Thuis, in de klas en in de natuur.
De Natuurwijzer is niet alleen bedoeld om gericht informatie te zoeken en vinden, maar ook om lekker in te (ver)dwalen. Elk onderwerp biedt weer aanknopingspunten voor nieuwe richtingen om te verkennen. Dankzij de inzet van vele tot de verbeelding sprekende afbeeldingen blijft de nieuwsgierigheid van de gebruikers geprikkeld.
Naast het bieden van informatie over de natuur wil Naturalis kinderen ook inspireren met het laten zien van de onderzoekers en hun fascinerende methodes van onderzoek.
Wij blijven ook na livegang de Natuurwijzer doorontwikkelen. Door gebruikersonderzoek en het toevoegen van steeds meer content wordt de Natuurwijzer steeds groter, beter en rijker.
Naast de kennisbank ‘natuurwijzer’ hebben we ook de leeromgeving ‘ Natuurlab’ ontwikkeld. Een omgeving met veel interactieve tools waarmee leerlingen zelf als echte onderzoekers aan de slag kunnen.
Bel of mail Laurens, creatief directeur.
030 27 69 167 / 06 412 75 222
Lees onze whitepaper: 10 veelgemaakte fouten bij het opzetten van een kennisbank.