Creatieve sessies met de klant tijdens de lockdown?
Door Laurens Schaap
3 minuten
Het thuiswerken tijdens de corona crisis zorgt voor ons, zoals voor iedereen, voor de nodige uitdagingen. Gelukkig kunnen veel van onze werkzaamheden prima doorgang vinden. Iedereen thuis achter zijn laptop en met het gebruik van tools als Slack, Google Meet, Zoom, en Microsoft Teams kom je een heel eind. Lopende projecten lopen daarom prima door. Wat lastiger is het wanneer er nieuwe projecten starten. Dit is een fase waarin we vaak intensief samenwerken met de klant, in sessies waarbij iedereen actief bijdraagt, driftig Post-Its plakt en waarbij er ter plekke regelmatig nieuwe inzichten ontstaan. Hoe krijg je dat voor elkaar als je niet in dezelfde ruimte kunt zijn?
Groenkennisnet.nl
Groenkennisnet.nl van de WUR (Wageningen University & Research) is zo’n project dat midden in de lockdown van start moest gaan. We moesten dus snel op zoek naar een alternatief voor die live-sessies. Want we willen natuurlijk wel verder maar zonder goede start lukt dat niet. Uiteindelijk vonden we dat alternatief in de online tool ‘Miro’. Met behulp van deze tool is het ons gelukt om verrassend dichtbij de live ervaring komen!
Een virtuele Product Vision Board sessie
In Miro kunnen meerdere mensen tegelijkertijd op hetzelfde canvas aan de slag. Ik creëerde voor deze sessie een Product Vision Board indeling op het canvas. Alle deelnemers worden uitgenodigd. Virtuele post its kunnen beschreven en geplakt en iedereen ziet elkaar realtime bezig. Als sessieleider kan ik de regie nemen door het scherm over te nemen en controleren wat iedereen ziet. Ik kan dan gemakkelijk de post its van iedereen bespreken, herschikken of aanpassen. In combinatie met video-conferencing (Google meet , Microsoft teams, etc) werkte dit verrassend goed en durf ik te zeggen dat het resultaat niet onder doet voor een live-sessie.
Waar een wil is…
Het vereist wel enige bereidheid van iedereen om te werken met een nieuwe tool en het is aan te raden om de basics in een kleine setting vooraf even te toetsen en te oefenen. Gelukkig was het hele team van Groen Kennisnet net zo gemotiveerd als wij en volledig bereid om dit experiment aan te gaan en er wat extra tijd in te stoppen. Het heeft ervoor gezorgd dat het project ondanks alle corona beperkingen toch een goede aftrap heeft gehad en we het UX en ontwerpproces hebben kunnen starten. We hebben daarmee een manier gevonden om in deze bijzondere omstandigheden ook met nieuwe projecten en nieuwe klanten gewoon van start te kunnen gaan. Dus kom maar op, niets wat ons nog tegenhoudt!
Wil jij ook je Brand Identity op een hoger plan brengen?
Bel of mail Laurens, creatief directeur.
030 27 69 167 / 06 412 75 222