De kennisbank als onderdeel van bedrijfskritische processen.
Door Erik Meijers
3 minuten
Bij Schaap weten we dat het bij een succesvolle kennisbank draait om de perfecte afstemming op de gebruikers. Wat is de customer / employee journey? Hoe kunnen zij maximaal voordeel halen uit het gebruik van de kennisbank? Dit is bij elke organisatie anders en kan zelfs verschillen per medewerker/ gebruiker. Wanneer de kennisbank onderdeel is van kritische bedrijfsprocessen is de afstemming op de gebruikers essentieel.
Ken de verschillende processen en employee journeys
Een kennisbank kan voor hele verschillende dingen worden ingezet. Zo kan een kennisbank hét centrale kennisplatform zijn voor alle medewerkers van een bedrijf of organisatie en daarmee een onmisbaar onderdeel zijn van de kritische bedrijfsprocessen. Dan is het van belang dat we alle employee journeys en werkprocessen kennen en begrijpen.
Op welke manieren helpt de kennisbank hen hun taken optimaal uit te voeren? Dat kan dan weer heel verschillend zijn per medewerkers. Bijvoorbeeld: Een medewerker van Customer Service wil heel snel antwoord vinden terwijl hij/zij belt met een klant. Een andere medewerker die op locatie werkzaamheden moet uitvoeren wil iets gemakkelijk kunnen opzoeken op zijn mobiel en werkt graag met spraakopdrachten.
De omstandigheden waarin een medewerker de kennisbank wil gebruiken bepalen in hoge mate hoe de kennisbank moet worden ingericht en welke interface en functionaliteiten je moet inzetten om optimaal aan te sluiten bij die verschillende omstandigheden.
Welke contenttypes?
Ook de content zelf en de vorm waarin dat gepresenteerd wordt moet passen bij de medewerker en de omstandigheden. Heeft de medewerker behoefte aan visuals of video-instructies? Kunnen we chatbots en AI inzetten om met een dialoog het proces eenvoudiger en intuïtiever te maken? Of hebben we juist te maken met universitair opgeleide dossiervreters en willen ze met veel zoekhulpmiddelen en filters uitgebreid kunnen grasduinen in een grote database van documenten? De vele oplossingen zijn er, de kunst is om hier de juiste keuzes in te maken.
Wil je weten of AI iets voor jouw website of kennisbank kan betekenen?
Bel of mail Erik:
030 27 69 167 / 06 412 75 222
Ruim 15 jaar ervaring
Kennisbanken maken is een specialisme van Schaap, en we hebben daar al meer dan 15 jaar ervaring in. Wij houden ons dagelijks bezig met het (door)ontwikkelen van online kennisbanken voor uitéénlopende klanten zoals De Tweede Kamer, de MBO-Raad, Wageningen University & Research en Naturalis. Door die ruime ervaring weten wij als geen ander waaraan een succesvolle online kennisbank moet voldoen.
Meer lezen over kennisbanken?
Download onze whitepaper waarin we ingaan op 10 veelgemaakte fouten bij het opzetten van een kennisbank en we tips geven hoe deze te vermijden.
Download Whitepaper