Doe mij maar een boek
Door Laurens Schaap
2 minuten
In een tijd waarin boekhandels omvallen als dominostenen en met crowdfunding overeind worden gehouden en daarnaast vaker van naam wisselen dan de gemiddelde Nederlander zijn sokken, wordt de vraag ‘blijft het gedrukte boek bestaan’ steeds relevanter.
De toekomst van het gedrukte boek
Menig ontwerper zal het met mij eens zijn dat een een boekcover of een heel boek ontwerpen toch wel één van de mooiste opdrachten zijn. Zo ontwierpen wij een aantal jaar geleden een mooie gedichtenbundel voor de Inspectie van het Onderwijs.
Maar blijft er over van deze krenten in de pap als we overstappen op het e-book, of blijft het gedrukte exemplaar toch een kunstwerkje op zich die je in je kast wilt hebben staan. Een dilemma waar uitgeverijen al een tijdje mee worstelen. Er zijn natuurlijk veel voordelen aan een e-book; alles op één apparaat, licht, makkelijk te verkrijgen en wellicht ook beter voor het milieu. Op Frankwatching staat een uitgave genaamd ‘State of Print’ uit 2010 waarin 10 uitgevers over het onderwerp digitaliseren worden geïnterviewd. Aangezien er in de laatste 3 jaar alweer veel veranderd is zal dit document niet meer geheel up to date zijn maar wel interessant om te lezen hoe uitgevers met dit dilemma bezig zijn, ook omdat dit digitaliseren natuurlijk naast voor boeken ook voor tijdschriften en dagbladen geldt. Een paar quotes uit deze uitgave:
Ontwikkelingen gaan heel erg snel momenteel, terwijl uitgeverijen een businessmodel hebben dat sinds de boekdrukkunst niet meer veranderd is.
Ik vind het onzin dat de huidige e-bookprijs gebaseerd is op 80% van het fysieke boek. Dit komt puur voort uit angst.
Kranten zijn in de val getrapt van het gratis online zetten van informatie. Een historische vergissing.
Als grafisch ontwerper die houdt van de geur van versdrukwerk kan ik me een leven zonder gedrukte boeken niet voorstellen maar misschien zullen uiteindelijk alleen de echte kunstwerken nog gedrukt worden en kunnen we de zoveelste Dan Brown best digitaal verslinden.
Wil jij ook je Brand Identity op een hoger plan brengen?
Bel of mail Laurens, creatief directeur.
030 27 69 167 / 06 412 75 222