Stichting Accessibility
Stichting Accessibility met nieuwe identity en website nu toegankelijker dan ooit
Non-profit, Website
Door Laurens Schaap
13 minuten
Staat je website live, dan is deze af toch? Nou, niet helemaal. Je website is weliswaar ‘af’ genoeg om te worden getoond aan je potentiële klanten, maar nog lang niet goed genoeg. Er bestaat namelijk niet zoiets als de perfecte website. Een goede website is een proces en geen eindproduct.
Elke aanpassing die je doet aan je WordPress website kost tijd en laat tijd nou iets zijn waar de meeste online ondernemers niet genoeg van hebben. Werken aan je eigen website wordt dan snel vergeten. Daarnaast weet je misschien ook niet waar je moet beginnen.
Precies voor dit probleem werken wij bij SchaapOokntwerpers volgens de WOC methode. WOC staat voor Website Optimalisatie Cirkel. Deze methode helpt je om je website continu te verbeteren op een gestructureerde manier.
Wat je ook aan je website wijzigt of toevoegt, elke beslissing moet gebaseerd zijn op een vorm van strategie. Deze fase draait dus niet zozeer om het maken van een volledige online strategie (als het goed is heb je die al), maar om het planmatig te werk te gaan.
Op elk moment wil je weten wat je doet en waarom je dat eigenlijk doet. Dat betekent dat je geen content creëert zonder doel, geen call to actions toevoegt zonder reden en geen wijzigingen doorvoert op je website zonder onderbouwing.
Hieronder een overzicht van verschillende website onderdelen waar je strategische beslissingen over kan nemen:
- Content marketing
- mailmarketing
- Social media marketing
- SEO
- Advertising
- Customer journey
- Website user experience
Om je op weg te helpen naar online succes, hebben wij 3 tips hoe je strategisch aan je website kan werken:
1. Begin met een doel. Het lijkt zo voor de hand liggend, maar vaak doen wij toch nog te veel dingen, zonder een duidelijke doelstelling. Begin niet zomaar met bloggen, social media of e-mailmarketing, maar bekijk per stap wat je wil bereiken en hoe je dit kan bereiken.
2. Bekijk altijd wat je concurrenten doen. Wil je weten welke beslissing juist is, dan is het belangrijk dat je zoveel mogelijk informatie hebt over je doelgroep. Het zal je verbazen wat je kan leren van de website van je concurrenten. Bekijk ook eens wat buitenlandse bedrijven in jouw branche doen. Bovendien, als jij je wil onderscheiden van je concurrenten moet je wel weten wat ze doen.
3. Begin altijd simpel. Je hoeft in het begin echt geen grote strategische plannen te bedenken om meer bezoekers naar je website te krijgen of de gebruikservaring te verbeteren. Ga eerst op zoek naar de valkuilen die je makkelijk zou kunnen oplossen. Denk bijvoorbeeld aan pagina’s zonder “call to actions”, teksten waarvoor geen zoekwoord is gekozen of e-mails die al jaren op dezelfde manier worden verstuurd, maar niks opleveren.
Vaak denken ondernemers dat de website om het bedrijf draait: welke producten het verkoopt, wie er werken en waar het bedrijf voor staat. Dit is een misvatting. Uiteraard wil de bezoeker weten bij wie hij een aankoop plaatst, maar dit hoort maar een klein aspect van de website te zijn.
Je website (en de informatie die erop staat) moet gaan over je bezoeker en de dingen die de bezoeker relevant, waardevol en vermakelijk vindt. De vragen en problemen van je bezoeker horen de kern van je content te zijn. Tenminste, als je online succesvol wil zijn.
Om het meeste uit je content te halen, hebben wij uiteraard een aantal tips.
1.Wees niet bang om geheimen te delen. Bedrijven binnen een bepaalde branche creëren vaak dezelfde content. Als je online succesvol wil zijn is het belangrijk om content te maken die beter, vollediger en informatiever is. Het doel is om informatie te delen die een bezoekers niet snel ergens anders zal vinden.
2. Creëer content voor een langere periode. Nieuwsberichten kunnen interessant zijn voor je potentiële klanten, maar vaak alleen voor een kortere periode. Om optimaal te profiteren van je inspanningen, raden wij je aan om informatie te delen die over een jaar nog steeds relevant en waardevol is.
3. Hergebruik je content voor andere kanalen. Het beste is eigenlijk als je ervoor kan zorgen dat alle stukjes content die je maakt, met elkaar samenhangen. Heb je een blogpost geschreven over een bepaald onderwerp? Laat dit thema dan ook terugkomen in de nieuwsbrief. En deel je beste tips uit het artikel in een reeks social media posts.
Ondernemers denken vaak dat ze, om online succes te hebben, meer en meer volgers nodig hebben. Maar wat gebeurt er als je veel volgers hebt, maar geen engagement, weinig conversies en een hoge bounce rate? Geen online succes…
De kwaliteit van je bezoekers en volgers is dus net zo belangrijk of nog belangrijker dan de hoeveelheid. Als ondernemer ben je dus continu bezig om nieuwe bezoekers naar je website te krijgen én (trouwe) volgers terug te laten keren. En dat kan op verschillende manieren.
Bijvoorbeeld door:
- Je positie in de zoekmachine te verbeteren
- Te adverteren in de zoekmachine of op andere websites
- Regelmatig een nieuwsbrief te sturen
- Samen te werken met andere websites/influencers
- Offline campagnes op te zetten
Werk je niet actief aan het verbeteren van de zichtbaarheid van je website? Bezoekers zullen helaas niet vanzelf komen. Als gevolg, zullen je inspanningen voor de andere 4 fases ook minder effectief zijn.
Het online succes van je onderneming hangt dus af van hoe zichtbaar je website is. Onze tips kunnen je helpen om beter zichtbaar te zijn:
1. Verdiep je in de doelgroep. Op welke zoekwoorden zoekt je potentiële klant, op welke kanalen zijn ze aanwezig, welke bedrijven/influencers volgen ze en waar zijn ze vaak te vinden? Dit soort informatie heb je nodig om je doelgroep echt te kunnen bereiken.
2. Creëer herkenning. Zorg ervoor dat je visuele identiteit consequent wordt toegepast op alle communicatie-uitingen. Dagelijks worden mensen blootgesteld aan een groot aantal berichten. Uiteraard wil je dan dat (potentiële) klanten snel kunnen herkennen dat een bericht van jouw bedrijf afkomstig is.
3. Kies voor een aanpak die eerlijk en authentiek is. Mensen hebben het al snel door of een bericht oprecht is of niet. Probeer je (potentiële) klanten niet voor de gek te houden en wees eerlijk over je intenties. Probeer een balans te vinden tussen je bedrijf commercieel promoten en mensen helpen met waardevolle en/of leuke content.
Als je website veel bezoekers heeft dan is het prima, toch? Nou niet helemaal. Want wat als je bezoekers niet de gewenste informatie kunnen vinden en daardoor je website vroegtijdig verlaten? Of wat als je bezoekers nooit een formulier invullen of een product kopen? Je website heeft dan wel bezoekers, maar levert niet genoeg resultaat op.
Een goede website trekt niet alleen bezoekers, maar leidt er ook toe dat bezoekers acties uitvoeren. En of dit gebeurt, kan je testen! Zo kan je achterhalen op welke pagina’s bezoekers de website verlaten, welke “call to actions” wel of niet goed werken en welke pagina’s bezoekers bekijken voordat ze wel of geen aankoop plaatsen.
Een veelgebruikte manier om te achterhalen wat wel of niet werkt voor je website, is A/B-testing. Een voorwaarde om te kunnen A/B testen is wel dat je genoeg bezoekers hebt. Voor veel websites is A/B testen dan ook geen optie. Natuurlijk zijn er wel andere bronnen waar je gebruik van kunt maken, bijvoorbeeld:
- Website statistieken en andere tools
- Reviews over je bedrijf of je concurrentie
- En kijk vooral ook hoe andere websites het doen en leer daarvan
Om je website te kunnen verbeteren, is het noodzakelijk om te weten wat werkt. Gebruik daarvoor onze tips:
1. Het gedrag van je bezoeker zegt niet alles. Dat een bezoeker je website verlaat zegt niets over waarom de bezoeker je website verlaat. Uiteraard kan je zelf een inschatting maken, maar nog beter is het om met je doelgroep in gesprek te gaan. Vertrouw niet alleen op statistieken, maar kijk of er mogelijkheden zijn om met je doelgroep in contact te komen.
2. Voeg meetpunten toe aan al je conversie elementen. Wil je snel de verschillen kunnen onderzoeken tussen mensen die wél en geen actie uitvoeren. Voeg goals toe aan de verschillende formulieren, belangrijke buttons en pagina’s. Deze goals kan je dan makkelijk via je analytics software bekijken.
3. Vergeet niet dat je de website voor je bezoekers maakt. Wat jij van je website vindt, is eigenlijk niet zo belangrijk. Je doelgroep moet de nodige informatie kunnen vinden en snel door je website kunnen navigeren. Als je online succesvol wil zijn, is het dus belangrijk om je eigen mening even uit te schakelen en af te gaan op wat je bezoeker nodig heeft, daarvoor test je immers je website.
Als je eenmaal weet wat wel en niet werkt, is de volgende stap natuurlijk om je website op basis van je onderzoek te verbeteren. Toch bestaat er ook zoiets als over-optimalisatie. Ondernemers denken vaak dat ze voor meer online succes, steeds meer moeten doen. Bijvoorbeeld meer conversie elementen toevoegen aan de website.
Meer is echter niet altijd beter. In veel gevallen levert het bedenken van een nieuwe conversie element meer op dan het toevoegen van een extra conversie elementen. Te veel conversie elementen kunnen er namelijk ook voor zorgen dat de bezoeker uit irritatie de website verlaat.
Het doel is dus strategisch je website optimaliseren (zie je hoe de verschillende fases samenkomen). Hieronder een lijst van dingen die je zoal kan optimaliseren voor meer online succes:
- Call to actions
- Content
- Techniek/website speed
- User experience
- Sales Funnel
- Brand experience
- Mobile experience
- Toegankelijkheid
Hoe je de verschillende onderdelen van je website verbetert, verschilt natuurlijk per onderdeel. Wél hebben wij 3 algemene tips voor je:
1. Wijzig niet teveel in één keer. Optimaliseer je website in stapjes als je wil weten welke aanpassingen tot meer online succes hebben geleid. Doe je te veel in één keer en levert het niet meer resultaat op? Dan denk je al snel dat geen van de oplossingen heeft gewerkt. Daarnaast kan één van de aanpassingen ervoor zorgen dat de andere website aanpassingen geen of minder effect hebben.
2. Begin altijd met het optimaliseren van je website voor mobiel. Ondernemers vergeten vaak dat een groot deel van de bezoekers via een mobiel hun website bekijken. Wil je ervoor zorgen dat alle elementen, op alle schermen goed zijn? Bedenk dan eerst hoe de website erop mobiel uit moet zien. Een website voor een groot scherm maken, is altijd makkelijker.
3. Laat een website expert je website beoordelen. Weet je niet goed waar je moet beginnen? Laat dan een online bureau een website check uitvoeren. Vaak doen bedrijven dit zelfs gratis (zoals schaapontwerpers)!
De website optimalisatie cirkel bestaat dus uit 5 fases die je onafhankelijk van elkaar kan gebruikt of met elkaar kan combineren om je website te optimaliseren voor meer online succes. Nu je weet wat de fases inhouden, hoeven wij je alleen nog te vertellen hoe je de tool kan gebruiken.
De WOC methode helpt je om je website continu te blijven verbeteren. De 5 fases zijn eigenlijk de vertrekpunten, maar ook de oplossingen. Elke fase kan als vertrekpunt dienen en dus ook het eindproduct zijn:
- Je hebt een bepaald doel dat je wil bereiken, bijvoorbeeld de e-mailadressen van potentiële klanten verzamelen (fase strategie) en bedenkt hiervoor een gratis e-mailcursus van 3 lessen (fase creatie).
- Je hebt een blogpost geschreven (fase creatie), maar deze wordt nog niet gevonden in Google. Je besluit om een soortgelijke gastblog te schrijven voor een andere website en dan naar je eigen blogpost te linken (fase zichtbaarheid).
- Je verstuurt regelmatig een nieuwsbrief (fase zichtbaarheid), maar je weet eigenlijk niet welke onderwerpen voor het meeste resultaat zorgen. Je besluit te analyseren welke onderwerpen voor de meeste clicks zorgen (fase evaluatie)
- Je hebt een resultaat in Google dat hoog scoort voor een populair zoekwoord, maar mensen klikken te weinig (fase evaluatie). Om het aantal clicks te verhogen, verbeteren je de SEO titel en meta-description (fase optimalisatie)
- Je hebt het aantal blogs geoptimaliseerd voor SEO (fase optimalisatie) waardoor je beter wordt gevonden. Om ervoor te zorgen dat deze bezoekers ook tot acties leiden bedenk je nieuwe call to actions (fase strategie).
Uiteraard zijn er nog veel meer mogelijkheden. Als je eenmaal bezig bent met het verbeteren van je website, zullen de ideeën vanzelf komen.
Bel of mail Laurens, creatief directeur.
030 27 69 167 / 06 412 75 222