Michel van der Sterren
Allesovergeld.nl: Lezen over geldzaken was nog nooit zo leuk!
Branding, Kennisplatform, Website
Door Laurens Schaap
3 minuten
Desinformatie is een groeiend probleem in Nederland. Bijna zeven op de tien Nederlanders maken zich hier zorgen over. Zo blijkt uit onderzoek in opdracht van Netwerk Mediawijsheid.
Om de kennis over nepnieuws op een laagdrempelige manier te vergroten, is de website www.isdatechtzo.nl gelanceerd. Daar vinden bezoekers handige tips om zelf uit te zoeken of informatie te vertrouwen is. Met video’s en animaties wordt uitgelegd hoe nepnieuws werkt en hoe het verspreid wordt. Denk bijvoorbeeld aan de werking van algoritmes op sociale media en het gebruik van deepfake.
Samen met BKB en Acato ontwikkelden wij deze website. Wij zijn enorm trots op het resultaat!
In meerdere werksessies met alle stakeholders benoemden we persona’s en toptaken en kregen we inzicht in waar de prioriteiten lagen. De content is hier uiteraard King.
De website is ontworpen vanuit de mobile first gedachte. Waarbij de inhoud op nummer één staat. De benadering van mobile first is ook de benadering van content first. Mobiel heeft namelijk de grootste beperking qua schermgrootte, aandacht spanne en bandbreedte. Als je dat in gedachte houdt tijdens het ontwerpen dan houd je duidelijk voor ogen wat echt belangrijk is: de content. Direct vanaf de aftrap staken alle betrokken partijen de koppen bij elkaar. SchaapOntwerpers, voor strategie en ontwerp, BKB voor de communicatie en inhoud, en Acato voor de bouw van de website.
Door de hele website heen is er een extra content laag verwerkt in de vorm van emoticons die met een animatie verschijnen met een tekstbubbel. De emoticon vertegenwoordigt onze kritische blik of onderzoekende houding: “klopt dit wel?” of “Wie zegt dit eigenlijk?” Dit is precies de mindset die met deze website aangemoedigd wordt. Gegoten in een hele toegankelijke vorm, voor iedereen ultiem herkenbaar.
SchaapOntwerpers en Acato streven er naar om websites toegankelijk te maken voor iedereen, ongeacht plaats, device en (visuele) beperking. We willen niet alleen het verhaal over goed vertellen, maar laten zien dat toegankelijkheid geen belemmering hoeft te vormen bij het ontwerpen en implementeren van een website.
De website die er nu staat is een mooi voorbeeld van een samenwerking van specialisten in verschillende disciplines, waarbij iedereen in een korte tijd een topprestatie heeft geleverd. Een superstrakke mobile first website, met doordachte content en super toegankelijke en aantrekkelijke content.
En dit is nog maar het begin. In de komende maanden komen er meer artikelen die in gaan op actuele thema’s. Daarnaast gaan we ook interactieve content ontwikkelen waarin de gebruiker zelf aan de slag kan en zijn kennis en skills ten opzichte van nepnieuws kan testen en verbeteren.
Isdatechtzo.nl is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid, in samenwerking met Beeld & Geluid Den Haag en ECP | Platform voor de InformatieSamenleving.
Bel of mail Laurens, creatief directeur.
030 27 69 167 / 06 412 75 222