Nieuwsbrieven worden voornamelijk mobiel gelezen
Door Laurens Schaap
3 minuten
Dit jaar waren de verwachtingen voor e-mailmarketing hoog. Er werd gesproken over tal van trends, waaronder onder andere een enorme stijging in het mobiel lezen van nieuwsbrieven en het gebruik van interactieve elementen in de e-mail. We zien steeds meer mogelijkheden beschikbaar om de lezer langer geïnteresseerd in de e-mail te houden. Geen platte tekst, maar persoonlijke e-mails met content die zich specifiek op de ontvanger richt en het gebruik van video’s, menu’s en slideshows in de e-mail zelf.
De mobiele lezer centraal
Het optimaliseren van e-mailcampagnes voor de mobiele lezer is een ontwikkeling die steeds belangrijker wordt. Inmiddels leest meer dan de helft (56 procent) van de gebruikers zijn e-mail op een mobiel apparaat. In de ene branche zal dat percentage hoger liggen dan in de andere, maar feit is dat het mobiele gebruik nog steeds toeneemt. Dat betekent dat we, nog beter dan nu, de e-mails moeten afstemmen op mobiele gebruikers met kleine schermen. Het design moet op z’n minst responsive zijn (templates met één kolom zijn het meest geschikt). De content, onderwerpregel en call-to-action moeten kort, helder en to-the-point zijn. Zo heb je voor iPhone en Android rechtopstaand (de meest gebruikte smartphones en manier van vasthouden) maar 27-41 karakters voor je onderwerpregel. Links moeten duidelijk zijn en makkelijk om op te klikken met een vinger. En vergeet niet dat de landingspagina of het invulformulier ook mobielvriendelijk en dus kort moeten zijn, anders haakt de mobiele ontvanger alsnog af.
Minder content
Ook qua content moeten we meer bereiken met minder. Het wordt steeds belangrijker om korte, aandachttrekkende onderwerpregels en e-mailcontent met een duidelijke en pakkende call-to-action te gebruiken. Alleen zo blijf je relevant.
Meer aandacht voor design
Naarmate ontvangers minder lezen worden de visuele elementen belangrijker. De boodschap moet grotendeels door de afbeeldingen en het design overgebracht worden.
Meer aandacht voor interactie
Nog steeds stijgt wereldwijd ieder jaar het aantal verzonden e-mails en ook het openingspercentage stijgt. Maar het klikpercentage loopt daar niet in mee. Inmiddels kan er een video in de mail opgenomen worden die bij het openen meteen begint af te spelen. Verder kun je fotocarrousels, waarbij je foto’s kunt afwisselen in de e-mail, gebruiken. Er is dus steeds meer mogelijk.
Bel of mail Laurens, creatief directeur.
030 27 69 167 - laurens@schaap.design
©2023, All rights reserved
Privacy Policy
Terms of Use