
Search Engine Optimisation (SEO) Wat is dat eigenlijk?
Door Quentin Buiteman
3 minuten

Over zoekmachine optimisation is het laatste woord nog niet geschreven, terwijl er al honderden boeken aan zijn gewijd. Het meest gehoorde SEO doel is ‘om hoger in Google te komen’. Hoe hoger uw website in zoekmachines staat, hoe meer bezoekers de website trekt. Daarbij wordt vaak niets ontziend verlangd naar de eerste positie op een bepaald zoekwoord. Daarbij is het echter verstandiger om een stap verder te gaan dan alleen de positie binnen zoekmachines. Wat is het dat u echt met de website wilt bereiken, want gek genoeg is er bijna niemand die zich afvraagt of bijvoorbeeld:
- het financiële product of dienst waarmee uw kantoor op de markt komt wel zo geschikt is voor online marketing
- of uw kantoor zit te wachten op de ‘online-customer’
- of de kosten van SEO opwegen tegen de mééromzet die je hoopt te scoren
- of er al een onderliggend marketingplan aanwezig is waarvan SEO een onderdeel zou moeten uitmaken
Doel SEO
Is het primaire doel van SEO het verhogen van het aantal bezoekers, dan zijn er een aantal zaken waar u rekening mee dient te houden:
- de website zoekmachine-vriendelijk inrichten (en dus rekening houden met o.a. non-flash, meta-tags, description, title, spiders, linkbuilding, H1, keyword-density, sitemapping om maar een paar termen te gebruiken ( onze websites zijn makkelijk door Google te indexeren maar ‘hoog scoren in Google’ vergt méér maatwerk en aanvullende maatregelen)
- inzet van meerdere elkaar aanvullende online-tools zoals Twitter, Linkedin en andere Social Media
- inzet van AdWords campagnes voor onderscheidende doelgroepen
- het gebruik van de Maillist voor het versturen van de juiste boodschap op het juiste moment
- online cross-selling en linkbuilding: zorg ervoor dat op de website van uw relatie een link naar úw website staat
Het allerbelangrijkste is echter het opstellen en periodiek evalueren van marketingplan. Onderdeel van van een goed marketingplan is de online marketing-mix. En dat SEO een onderdeel is van de online marketing-mix zal u niet verbazen. Uit de praktijk blijkt dat bij veel financieel dienstverleners zoals assurantiekantoren een goed doordacht marketingplan niet aanwezig is. Bij zoekmachine optimalisatie gaat het er om dat u meer en vooral relevante bezoekers op uw website verkrijgt via een zo hoog mogelijke positie in de organische zoekresultaten (linkerkant van Google). Een goede optimalisatie bevat vier analysegebieden:
- Een zoekwoordenonderzoek
- Zoekmachine optimalisatie van de website en webpagina’s
- Linkbuilding
- Social Media
Linkbuilding
Linkbuilding is altijd al een belangrijk onderdeel van SEO. Linkbuilding betekent het verzorgen van zo veel mogelijk kwalitatief hoogwaardige links naar de eigen website. Google’s ‘Page rank’ systeem is overigens zodanig ingericht dat er niet alleen wordt gekeken naar de hoeveelheid links naar de eigen website maar ook naar de herkomst en de kwaliteit van deze links. Dit betekent dat links van hoog aangeschreven websites naar uw website zwaar tellen.
Social media
Uw website promoten door slim gebruik van social media zoals blogs, Twitter, LinkedIn, Facebook etc. is een nieuwe en zeer belangrijke discipline om uw aanwezigheid en vindbaarheid op het internet te versterken. Social media kenmerkt zich door een hoge mate van interactie. Het is (zeer) snel en interactief en leent zich uitstekend voor viral marketing. Het gebruik van social media is een uiterst doeltreffende manier om uw bedrijf onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten en direct met hen te kunnen communiceren. SchaapOntwerpers en haar netwerkpartners verzorgen dit graag voor u.
©2023, All rights reserved
Privacy Policy
Terms of Use