SchaapOntwerpers ontwerpt de nieuwe website voor UNESCO.nl
Door Laurens Schaap
3 minuten
Unesco, de organisatie van de Verenigde Naties voor onderwijs, wetenschap, cultuur en communicatie & informatie, werd direct na de Tweede Wereldoorlog opgericht. Net als bij elke VN-organisatie is het ultieme doel van Unesco om bij te dragen aan wereldvrede. Unesco formuleert haar taak als volgt: ‘Since wars begin in the minds of men, it is in the minds of men that the defences of peace must be constructed’.
Een van de kerntaken van de commissie, vastgelegd in het Koninklijk Besluit, is het informeren van het algemeen publiek in Nederland over Unesco-onderwerpen. Deze opdracht is pas sinds de lancering van de huidige website (2012) serieus ter hand genomen. Vanaf dat moment is unesco.nl het primaire communicatiemiddel van de commissie. Vandaag zijn wij samen met Cinnamon gestart met de ontwikkeling van de nieuwe website voor de Nederlandse UNESCO Commissie.
Discovery
Het is voor ons belangrijk dat wij Unesco en met name de bezoeker van de website goed leren kennen. Daarom starten wij altijd met een Discovery fase. Hierbij focussen wij ons op doelstellingen, doelgroepen, functionaliteiten en de informatiestructuur.
Informatiestructuur
Het ontwerp van een goede informatiestructuur valt of staat met het werven van het juiste inzichten. Om de brug te slaan tussen wat bezoekers nodig hebben en de doelstellingen van Unesco is het belangrijk om de behoeften van de bezoekers te (leren) kennen.
Persona’s opstellen
Dit doen we door persona’s op te stellen. We onderzoeken de doelen, motivaties, intenties en behoeften van de bezoekers. We kijken hoe, waarom en in welke context ze de website precies gebruiken. Dit doen we aan de hand van persona’s. Het opstellen van een persona helpt ons om niet alleen áán de klant te denken, maar ook áls de klant te denken. Door de data en klantprofielen in het format van een persona te gieten brengen we ze tot leven met eigen drijfveren, motivaties en behoeften. Dat helpt ons te denken als de bezoeker.
Customer Journeys mappen
De persona’s helpen ons met het opstellen van de customer journey, ofwel klantreis. Dit is een weergave van de interactie van een bezoeker met Unesco. Tijdens het opstellen van de klantreis inventariseren en kwalificeren we de verschillende journeys. Vanuit verschillende behoeften en situaties volgen we de bezoekers in de stappen die zij nemen en ‘touch points’ (on- en offline) die zij tegen komen.
Eind van dit jaar zal de website live gaan.
©2023, All rights reserved
Privacy Policy
Terms of Use