Naturalis
Natuurwijzer: Een unieke leerzame online Experience voor kinderen
Kennisplatform, Website
De RUD (Regionale Uitvoeringsdienst) Utrecht voert taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving en advies voor elf gemeenten en de provincie. Zij werkt aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving. Omdat de RUD Utrecht zich breder ontwikkeld heeft en naast uitvoerder een adviserende rol heeft, werd het tijd dat zij zich beter gingen presenteren. De oude website was alleen gericht op de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) en bood geen ruimte voor verdere vernieuwing. Tijd voor een nieuwe website.
Deze focus is logisch en blijft ook in de nieuwe website essentieel. Voor een groot deel van de bezoekers geldt dat ze online zaken willen regelen, het liefst zo snel en makkelijk mogelijk. De website heeft ten doel daar uitstekend in te faciliteren. Weten waar je moet zijn en wat je moet doen voor het maken van een melding, of het aanvragen van een vergunning of ontheffing.
Aan de ene kant zijn er de ambtenaren, bestuurders en raadsleden die met hun beleidsplannen op het gebied van bijvoorbeeld ruimtelijke ordening, duurzaamheid natuur en milieu die zich willen oriënteren op de website: Wat doet de RUD, hoe goed zijn ze, hoe kunnen ze mij ondersteunen of adviseren? Een andere nieuwe groep die de RUD Utrecht aan wilde spreken, zijn de de (young) professionals die zich oriënteren op (ander) werk. Beide doelgroepen komen met andere soorten vragen en behoeftes naar de website en beiden dienen goed bediend te worden
Inhoudelijk zijn er op hoofdlijnen drie soorten content gedefinieerd.
Informatie en interactie rondom de dienstverlening met formulieren, verwijzingen en contactmogelijkheden. Hier draait alles om begrijpelijke informatie en service die de bezoeker echt verder helpt. Dat betekent:
Content die de RUD breed laat zien en bewijs levert van de kwaliteit zoals cases, testimonials, artikelen over innovatie, interviews, behaalde resultaten. Hier draait het veel meer om beleving, zodat de lezer wordt meegenomen in een (persoonlijk) verhaal. Dat hebben we bereikt met:
Gebruik van aansprekende, grote beelden met een nadruk op de professionals van RUD op aansprekende locaties.
Laten zien dat het fijn werken is bij de RUD. Dat doen we met behulp van content die de RUD als een aantrekkelijke moderne werkgever neerzet, gericht op hoogopgeleide (young) professionals. Hier draait het om positieve beeldvorming en het maken van een match met je doelgroep. Dat hebben we bereikt met:
We wilden een site waar bedrijven en bewoners makkelijker zaken kunnen afhandelen én waar we met trots het werk van onze collega’s kunnen laten zien. De basis hiervoor is op een prettige en mooie manier gelegd. We blijven de site verbeteren, bijvoorbeeld met actueel beeldmateriaal en op basis van reacties van bezoekers.
Mireille Sennef
Communicatieadviseur – RUD Utrecht
Het zelfregelenscherm is zijn opgebouwd door middel van een React applicatie die praat tegen een custom REST endpoint. Een kale no-script variant van de pagina is ook aanwezig.Niet te missen ‘call to actions’ die verleiden tot (persoonlijk) contact.
Een nieuwe website betekent altijd veel werk voor de webredactie. Zeker wanneer de website wordt uitgebreid met nieuwe soorten content als verhalen, interviews en cases. Dan is het belangrijk dat het CMS prettig is om mee te werken, het makkelijk maakt om pagina’s aan te maken, in te delen en content in te voeren.
Bel of mail Laurens, creatief directeur.
030 27 69 167 / 06 412 75 222