
Een website gericht op service en taken voor RUD Utrecht.
De RUD (Regionale Uitvoeringsdienst) Utrecht voert taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving en advies voor elf gemeenten en de provincie. Zij werkt aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving. Omdat de RUD Utrecht zich breder ontwikkeld heeft en naast uitvoerder een adviserende rol heeft, werd het tijd dat zij zich beter gingen presenteren. De oude website was alleen gericht op de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) en bood geen ruimte voor verdere vernieuwing. Tijd voor een nieuwe website.

VHT taken
Deze focus is logisch en blijft ook in de nieuwe website essentieel. Voor een groot deel van de bezoekers geldt dat ze online zaken willen regelen, het liefst zo snel en makkelijk mogelijk. De website heeft ten doel daar uitstekend in te faciliteren. Weten waar je moet zijn en wat je moet doen voor het maken van een melding, of het aanvragen van een vergunning of ontheffing.
Nieuwe doelgroepen op de juiste manier aanpreken
Aan de ene kant zijn er de ambtenaren, bestuurders en raadsleden die met hun beleidsplannen op het gebied van bijvoorbeeld ruimtelijke ordening, duurzaamheid natuur en milieu die zich willen oriënteren op de website: Wat doet de RUD, hoe goed zijn ze, hoe kunnen ze mij ondersteunen of adviseren? Een andere nieuwe groep die de RUD Utrecht aan wilde spreken, zijn de de (young) professionals die zich oriënteren op (ander) werk. Beide doelgroepen komen met andere soorten vragen en behoeftes naar de website en beiden dienen goed bediend te worden

De oplossing
Inhoudelijk zijn er op hoofdlijnen drie soorten content gedefinieerd.
1. Informatieve content – service- en handelingsgericht
Informatie en interactie rondom de dienstverlening met formulieren, verwijzingen en contactmogelijkheden. Hier draait alles om begrijpelijke informatie en service die de bezoeker echt verder helpt. Dat betekent:
- Heldere opgemaakte tekstpagina’s die prettig lezen en goed scanbaar zijn. We hebben hierbij gekeken naar typografie, witruimte, koppen en tussenkoppen, gebruik van fotografie en grafische elementen
- Direct overzicht en inzicht bieden in de stappen de die bezoeker kan nemen. We zetten alle mogelijke acties overzichtelijk bij elkaar.
- Acties zijn in duidelijke zichtbare stappen opgedeeld.
- Functie en vorm vormen hier een logisch geheel en helpt de bezoeker met wat ze kunnen verwachten bij de interactie: Is het een download, een formulier of een link naar een andere website? Dit onderscheid is aangebracht met behulp van consistent gebruik van iconen, typografie en kleurgebruik.


2. Storytelling
Content die de RUD breed laat zien en bewijs levert van de kwaliteit zoals cases, testimonials, artikelen over innovatie, interviews, behaalde resultaten. Hier draait het veel meer om beleving, zodat de lezer wordt meegenomen in een (persoonlijk) verhaal. Dat hebben we bereikt met:
Gebruik van aansprekende, grote beelden met een nadruk op de professionals van RUD op aansprekende locaties.
- Contentpagina’s met een ‘magazine” feel. Dat doen we o.a. door gebruik te maken van pakkende titels en copy, beeld en video, uitgelichte quotes, en een iets rijkere typografische opzet.
- Aantrekkelijke en herkenbare ‘call to actions’ die de bezoeker verleidt om contact te zoeken (rondom advies of een dienst).
3. Arbeidsmarktcommunicatie
Laten zien dat het fijn werken is bij de RUD. Dat doen we met behulp van content die de RUD als een aantrekkelijke moderne werkgever neerzet, gericht op hoogopgeleide (young) professionals. Hier draait het om positieve beeldvorming en het maken van een match met je doelgroep. Dat hebben we bereikt met:
- Interviews met professionals met overtuigende ervaringsverhalen van gelijkgestemden.
- Veel (sfeer)beeld van professionals aan het werk op locatie en op de werkplek, die aansluiten bij de belevingswereld van de doelgroep.
We wilden een site waar bedrijven en bewoners makkelijker zaken kunnen afhandelen én waar we met trots het werk van onze collega’s kunnen laten zien. De basis hiervoor is op een prettige en mooie manier gelegd. We blijven de site verbeteren, bijvoorbeeld met actueel beeldmateriaal en op basis van reacties van bezoekers.

Mireille Sennef
Communicatieadviseur – RUD Utrecht
Zelf regelen
Het zelfregelenscherm is zijn opgebouwd door middel van een React applicatie die praat tegen een custom REST endpoint. Een kale no-script variant van de pagina is ook aanwezig.Niet te missen ‘call to actions’ die verleiden tot (persoonlijk) contact.
Aandacht voor content en de redacteur
Een nieuwe website betekent altijd veel werk voor de webredactie. Zeker wanneer de website wordt uitgebreid met nieuwe soorten content als verhalen, interviews en cases. Dan is het belangrijk dat het CMS prettig is om mee te werken, het makkelijk maakt om pagina’s aan te maken, in te delen en content in te voeren.

Wil je ook een service gerichte website?
Bel of mail Laurens, creatief directeur.
030 27 69 167 / 06 412 75 222