Naturalis
Natuurwijzer: Een unieke leerzame online Experience voor kinderen
Kennisplatform, Website
Desinformatie is een groeiend probleem in Nederland. Zo’n zeven op de tien Nederlanders maakt zich hier zorgen over, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van Netwerk Mediawijsheid.
Om de kennis over nepnieuws op een laagdrempelige manier te vergroten, is de website www.isdatechtzo.nl gelanceerd. Daar vinden bezoekers handige tips om zelf uit te zoeken of informatie te vertrouwen is. Met video’s en animaties wordt uitgelegd hoe nepnieuws werkt en hoe het verspreid wordt. Denk bijvoorbeeld aan de werking van algoritmes op sociale media en het gebruik van deepfake.
Ontwikkeld in opdracht van Netwerk Mediawijsheid in samenwerking met BKB en Acato. Wij zijn enorm trots op het resultaat!
Gericht op een brede doorsnee groep volwassenen in Nederland moest de website (digitaal) toegankelijk, vriendelijk en aansprekend zijn. Om die reden is gekozen voor een opzet met korte artikelen met gebruik van veel illustraties, animaties en video’s. Zodat de informatie op een leuke, makkelijke en snelle manier overgebracht kan worden en de soms complexe mechanismen rondom nep nieuws helder worden uitgelegd.
Op de website draait alles om deze artikelen. De bezoekers, veelal gekomen via social media of Google, komen binnen op precies zo’n artikel en elke keer verleiden wij ze met een volgend artikel, zo relevant en aantrekkelijk mogelijk. Zo zullen de bezoekers dus steeds weer iets meer leren over nepnieuws.
De website is daarbij mobile first ontworpen waardoor het op je mobiel echt van je scherm spat.
Het proces naar een nieuwe website hielp ons bij die zoektocht en bracht ons als organisatie verder.
Femke Hammer
Projectleider Alliantie Digitaal Samenleven
Door de hele website heen is er een extra content laag verwerkt in de vorm van emoticons die met een animatie verschijnen met een tekstbubbel. De emoticon vertegenwoordigt onze kritische blik of onderzoekende houding: “klopt dit wel?” of “Wie zegt dit eigenlijk?” Dit is precies de mindset die met deze website aangemoedigd wordt. Gegoten in een hele aansprekende vorm, voor iedereen ultiem herkenbaar.
SchaapOntwerpers streeft er naar om websites toegankelijk te maken voor iedereen, ongeacht plaats, device en (visuele) beperking. We willen niet alleen het verhaal goed vertellen, maar ook laten zien dat toegankelijkheid geen belemmering hoeft te vormen bij het ontwerpen en implementeren van een website.
De website is na livegang getoetst op digitale toegankelijkheid. De onderzoeksresultaten uit het inspectierapport worden op dit moment geïmplementeerd zodat de website het Waarmerk Drempelvrij kan behalen in 2023. Daarnaast werkt SchaapOntwerpers aan een aantal ontwerp optimalisaties zodat we de website naast digitaal toegankelijk ook inclusiever kunnen maken.
Bel of mail Laurens, creatief directeur.
030 27 69 167 / 06 412 75 222