MantelzorgNL
De beste online ondersteuning voor iedere mantelzorger op Mantelzorg.nl
Non-profit, Website, Zorg
Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) is een branchevereniging van 171 organisaties die zich inzetten voor de gehandicaptenzorg. VGN biedt ondersteuning in de vorm van actuele informatie over zorg, werkgeverschap en financiering. De nieuwe website speelt een centrale rol in de ondersteuning van de gehandicaptenzorg met veel ruimte voor nieuws, opinie en debat.
De website is ook een belangrijk informatieplatform voor de de leden met actuele informatie over belangrijke zorg-onderwerpen. SchaapOntwerpers en LimoenGroen realiseerden de conceptuele en technische realisatie.
De website van VGN is over een langere periode in delen aangepast waardoor het geheel een beetje een houtje-touwtje oplossing was geworden. Daardoor was de site lastig onderhoudbaar en was het voor redacteuren tijdsintensief om content te plaatsen. Tegelijkertijd werd de website als primair kanaal voor ondersteuning van de leden steeds belangrijker. Daarom werd er gekozen de website opnieuw te realiseren, met een gebruiksvriendelijk CMS. Dit was direct ook de aanleiding om opnieuw te kijken naar vorm, inhoud, gebruiksvriendelijkheid en doelmatigheid van de website.
We starten altijd met het scherp maken van doelstellingen en uitgangspunten van mensen. Belangrijke vragen daarbij zijn: Wat wil de organisatie bereiken met de nieuwe website? Voor wie is de website? Wat zijn dat voor mensen? Wat willen zij kunnen doen op de website? Een Product Vision Board is hier een uitstekend hulpmiddel bij.
Tegelijkertijd analyseerden wij de bezoekcijfers en het klikgedrag van de oude website. Een van de opvallendste bevindingen was de populariteit van de CAO informatie. Deze werd veruit het meeste bezocht. Dat was een nieuw inzicht voor VGN.
Vervolgens werkten wij drie customer journeys uit in de vorm van korte verhalen. Deze vormden op hun beurt het uitgangspunt voor het ontwikkelen van een prototype van de website. Het klikbare prototype werd voorgelegd aan een kleine representatieve groep personen uit de doelgroep. We lieten hen taken uitvoeren en namen interviews af over de ervaring. De website werd verder uitgewerkt in wireframes en een visueel ontwerp.
In de nieuwe website is veel ruimte voor actualiteit, opinie en kennis delen. Waar er voorheen voornamelijk lijstjes met headlines stonden is de presentatie nu veel meer magazine-stijl. De redactie heeft overal de mogelijkheid om een uitgelichte sectie te maken waarin belangrijke en populaire inhoud direct toegankelijk is. Een speciale nieuwe feature is dat de bezoeker content op een tijdlijn te bekijken. Veel content heeft te maken met politieke, bestuurlijke en wetenschappelijke ontwikkelingen. De tijdlijnnavigatie maakt de actuele ontwikkelingen goed zichtbaar en geeft leden de mogelijkheid om snel terug in de tijd te zoeken.
Natuurlijk moest bestaande content behouden blijven, dus werden nieuwsartikelen, thema’s en gebruikers gemigreerd vanuit de oude website. De CAO-inhoud, een belangrijk naslagwerk voor HR-medewerkers van lidorganisaties, was een verhaal apart. Deze informatie stond nog in een eigen systeem en werd ook overgezet, samen met toelichtingen van de CAO helpdesk. Nu is de CAO echt een volwaardig onderdeel van de website en kan de redactie met het CMS gemakkelijk toelichtingen plaatsen. Bovendien kunnen deze toelichtingen nu gekoppeld worden aan een specifieke plek in de tekst, waardoor het voor de gebruiker makkelijker leesbaar wordt.
Bel of mail Laurens, creatief directeur.
030 27 69 167 / 06 412 75 222