Good-bye Mailchimp! ;-(
Door Laurens Schaap
5 minuten
Al jaren gebruiken wij en adviseren wij onze klanten om met Mailchimp te werken. Onlangs wees, nota bene een van onze klanten dat de software uit de VS niet voldoet aan de AVG. Dat is even slikken, want het is een gebruiksvriendelijk mailprogramma dat wij bij veel organisaties inzetten. Ik wil hier niet sentimenteel gaan doen, maar Mailchimp is het startpunt geweest voor veel e-mail marketeers en het heeft nog steeds een waanzinnige aantrekkingskracht op marketeers die beginnen met e-mail marketing. Maar als wij alles volgens netjes volgens de regeltjes willen doen hebben wij, met pijn in ons hart, afscheid moeten nemen van Mailchimp.
AVG
Je weet vast iets over de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) of de GDPR (General Data Protection Regulation). Nederlandse- en Europese wetgeving die ervoor zorgt dat bedrijven zorgvuldig met privacy gevoelige- en persoonsgegevens omgaan. Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens kun je er deze verklaring voor vinden. Een van de consequenties van het invoeren van deze regels in mei 2018 is onder meer de dubbele opt-in; verzoeken van ondernemers die graag bevestiging wilden van jouw aanwezigheid op zijn/haar mailinglijst.
‘Privacy Shield’
AVG en GDPR gelden over persoonlijke gegevens van Nederlandse/Europese burgers, ongeacht waar deze informatie is opgeslagen. De Europese wetgever vindt dat de USA, door haar wetgeving en mogelijkheden voor de overheid en haar (geheime) diensten, niet zomaar voldoet aan de eisen van de GDPR. Daarvoor hebben Europa en de USA in het verleden de Privacy Shield-overeenkomst opgesteld. Deze overeenkomst zorgde er voor dat er voldoende waarborgen waren voor de privacy gevoelige gegevens van de Europese burgers.
Ongeldig verklaard
Dit privacy shield is door het Europese Hof ongeldig verklaard. Op de website van de DDMA (Data Driven Marketing Association) vind je hierover een artikel waarin je ook kunt lezen hoe je weer AVG compliant wordt. Recent is er in Duitsland een zaak geweest over het gebruik van Mailchimp in combinatie met al deze wet en regelgeving.
Laposta
Wij zijn om die reden dus op zoek gegaan naar een passend alternatief. Na een grondig onderzoek van diverse aanbieders van nieuwsbrief software zijn wij uitgekomen bij Laposta, een Nederlandse partij die vrijwel dezelfde functionaliteit aanbiedt als MailChimp.Met Laposta voldoe je aan de eisen van de AVG. Voor iedere gebruiker staat een verwerkersovereenkomst klaar, die gemakkelijk binnen hun programma getekend kan worden. Al hun servers staan in Nederland. Bovendien hebben ze een ISO-27001 certificering.
Geoptimaliseerd voor iedere mailclient
Wanneer wij een visueel ontwerp maken voor een website is alles mogelijk. Voor het ontwerp van een nieuwsbrief is dit nog niet zo gemakkelijk. Omdat er veel verschillende mailprogramma’s zijn lopen we tegen veel beperkingen aan. Het is altijd weer een uitdaging om een stijl te ontwikkelen die voor iedere ontvanger, op alle apparaten er exact hetzelfde uit ziet. Wij hebben inmiddels veel nieuwsbrieven ontworpen en ontwikkeld en kennen de beperkingen die de verschillende mailprogramma’s en apparaten ons opleggen.
Inzicht door statistieken
Voor elke nieuwsbrief, lijst en relatie beschik je over prachtige statistieken, waaronder een acceptatie-, open-, lees-, klik- en afmeldratio. Bij koppeling met het statistiekenprogramma Mtrack beschik je ook over een bezoekratio. Elke handeling van elke relatie vind je – met naam en toenaam – terug in de statistieken. Alle statistieken worden live vertoond.
Automation
Bij nieuwsbrieven (of iets breder: email marketing) is het gebruikelijk dat je als verzender bepaalt wanneer een nieuwsbrief verzonden wordt. Maar dit is niet altijd het ideale moment voor de ontvanger. Met automation kun je nieuwsbrieven afstemmen op individuele relaties, door de verzending ervan af te laten hangen van bepaalde acties van deze relaties.
Het simpelste voorbeeld is een welkomstmail die wordt verzonden nadat iemand zich voor een verzendlijst heeft aangemeld. Je wilt in dat geval geen nieuwsbrief naar iedereen tegelijk sturen, maar de verzending af laten hangen op het moment van inschrijven.
Of stel dat je mensen een serie mails wilt sturen waarin je verschillende aspecten van je organisatie onder de aandacht wilt brengen. Je kunt de serie voorbereiden en versturen aan uw huidige bestand, maar wat als er mensen bijkomen? Het wordt dan heel lastig hen dezelfde serie aan te bieden. Met automation start iedereen de serie op zijn eigen moment, en ontvangt de e-mails automatisch in de geplande opzet.
Toegankelijk
Wij vinden het belangrijk dat wij iedere website die wij ontwikkelen toegankelijk te maken voor mensen met beperkingen. Nieuwsbrieven zijn net als websites een vorm van digitale communicatie, en verdienen eigenlijk dezelfde aandacht. Wij zorgen er voor dat ook een nieuwsbrief toegankelijk gemaakt wordt. We onderscheiden hierbij drie aandachtsgebieden:
Code: de opbouw van de (html) code van de nieuwsbrief;
Vormgeving: het gebruik van kleuren, tekstgrootte, en afbeeldingen;
Inhoud: onderwerpregel, teksten.
Dus voortaan bieden wij geen oplossingen meer in Mailchimp en zullen wij Laporta gaan inzetten. Wil je meer weten, bel ons dan even!
Wil jij ook je Brand Identity op een hoger plan brengen?
Bel of mail Laurens, creatief directeur.
030 27 69 167 / 06 412 75 222