De voordelen van een Headless CMS
Door Erik Meijers
2 minuten
Wij werken 'headless'
Bij SchaapOntwerpers werken we al geruime tijd met een Headless CMS. In dit artikel vertel ik kort iets over wat ‘Headless’ is, waarom wij ‘Headless’ werken en welke voordelen het heeft voor onze klanten.
Wat is headless?
Traditioneel zijn veel content management systemen(CMS) ‘monolitisch’. Dat betekent dat de front-end, de website die je bezoekers zien en de back-end, waarin je de content beheert, gekoppeld zijn in één systeem. Het bekendste voorbeeld hiervan is WordPress.
Een nieuwe ontwikkeling is dat ze juist worden losgekoppeld. De back-end is dan ‘headless’ en de front-end kun je apart ontwikkelen, dus los van het CMS.
Nieuwe CMS systemen zoals Sanity en Contentful zijn headless en ook klassiekers als WordPress, Drupal en Shopify ondersteunen nu de mogelijkheid om ze headless te gebruiken.
Wat zijn de voordelen?
De beste gebruikerservaring
Door de ontkoppeling worden mogelijkheden bij de ontwikkeling van je front-end niet beperkt door je CMS. Developers kunnen geweldige ervaringen bouwen met de beste beschikbare technologie.
Veiligheid
Bezoekers maken geen directe verbinding met je CMS. Dit beperkt veiligheidsrisico’s aanzienlijk. Hackers kunnen via de frontend geen toegang krijgen tot het CMS. Hierdoor behoren ook DDoS-aanvallen op de server tot het verleden.
Schaalbaarheid
Een ander voordeel is schaalbaarheid. Terwijl je CMS wordt gehost op één enkele server kan je front-end decentraal gehost worden via een Content Delivery Network, zoals Cloudflare of het Edge Network van NextJS. Dat betekent concreet dat je site op meerdere plekken klaar staat en direct beschikbaar is voor gebruikers. Dit verhoogt de snelheid van je site aanzienlijk. Prettig voor je bezoekers én voor Google waardoor je site beter vindbaar wordt.
Headless WordPress bij Schaap
Wanneer je met Schaap in zee gaat voor het ontwikkelen van een nieuwe website dan zorgen wij ervoor dat je gebruik kunt maken van alle voordelen van headless WordPress.
Bij het beheren van je content wil je graag zien hoe die content straks op je site wordt getoond. Bij headless is dat een uitdaging, omdat front-end en back-end in principe los staan van elkaar. Wij zorgen dat ze naadloos aansluiten. Dus als je content toevoegt of aanpassingen maakt, krijg je meteen te zien wat gebruikers ook te zien krijgen.
Wil jij ook je Brand Identity op een hoger plan brengen?
Bel of mail Laurens, creatief directeur.
030 27 69 167 / 06 412 75 222