Een slimmere kennisbank met AI en ChatGPT?
Door Erik Meijers
4 minuten
AI en ChatGPT hebben in korte tijd al veel indruk gemaakt door de snelle en vaak indrukwekkend nuttige antwoorden op onze vragen. SchaapOntwerpers onderzoekt of AI en ChatGPT ook ingezet kunnen worden voor onze websites en kennisbanken.
Goed om te weten: In de artikel is alleen de afbeelding gemaakt met behulp van AI.
Gespecialiseerd in kennisbanken
SchaapOntwerpers heeft zich al enige tijd gespecialiseerd in het opzetten van online kennisbanken. Voor onze klanten hebben we al veel verschillende kennisbanken mogen realiseren. Steeds met een eigen unieke invalshoek, met heel verschillende doelgroepen en doelstellingen. Van een vraagbaak voor MBO onderwijs medewerkers tot de natuurwijzer van naturalis, een kennisbank voor kinderen.
Traditionele navigatie en menustructuur zijn vaak niet toereikend
Verschillend als ze zijn, toch ervaren we bij het opzetten van deze kennisbanken in de basis steeds dezelfde uitdaging. Hoe zorgen we ervoor dat de gebruikers van een kennisbank de informatie eenvoudig vinden? Zeker met grote hoeveelheden content is dat niet altijd voor de hand liggend. Een traditionele menustructuur is meestal niet toereikend, omdat er simpelweg te veel categorieën en subcategorieën zijn. Bovendien is het binnen zo’n menustructuur voor gebruikers vaak niet helder onder welke categorie ze de informatie kunnen vinden.
Goede zoekfunctionaliteit is essentieel
Bij de meeste kennisbanken staat daarom de zoekfunctie centraal. In combinatie met filtering was dit tot voor kort veruit de snelste manier om informatie te kunnen vinden. De gebruiker hoeft niet te weten onder welke categorie de informatie te vinden is. Een belangrijke voorwaarde om dit goed te laten werken is dat de instellingen van de zoekmachine, waarbij filters en taxonomie zo zijn ingezet dat ze aansluiten op de belevingswereld van de gebruikers, en niet vanuit de logica en indeling van de organisatie zelf is opgezet. En dit is lang niet zo eenvoudig als het klinkt omdat die kennis simpleweg niet zomaar beschikbaar is. Een combinatie van Analytics en gebruikersonderzoek is nodig om de behoeftes van de gebruikers te kennen en te begrijpen.
Er staat een
hoogwaardige
kennisbank voor je klaar.
Artificial Intelligence is here
Sinds kort is er met AI en ChatGPT dus een nieuw middel beschikbaar gekomen om grote hoeveelheden content makkelijk doorzoekbaar te maken. Met de stormachtige opkomst van ChatGPT is er een heuse revolutie ontstaan in hoe gebruikers interacteren met het internet en hun kennis vergaren. De enorme eenvoud en bekendheid van de chat interface gecombineerd met een hoge relevantie en snelheid maken dat deze techniek steeds alleen maar populairder wordt.
Chatbot met AI
De techniek is inmiddels al een tijdje beschikbaar maar daadwerkelijke toepassingen vereisten vooralsnog nogal wat ontwikkeltijd. Echter zien we nu dat implementatie steeds toegankelijker wordt, bijvoorbeeld met behulp van WordPress plugins. Voor SchaapOntwerpers een reden om te gaan onderzoeken hoe dit in de toekomst kan worden ingezet voor zowel eerder ontwikkelde websites en kennisbanken als toekomstige.
Momenteel kijken we bijvoorbeeld naar het product Chatbase, een plugin voor onder andere WordPress. Hiermee kan op relatief eenvoudige wijze een chatbot aan een website worden toegevoegd die de content van de website als het ware heeft’ bestudeerd’. De interface is de bekende chat(bot) interface en werkt net zo intuïtief als elk andere chat interface. Stel simpelweg een vraag en je antwoord komt vrijwel direct.
Zoekfunctie met AI
Ook kan ChatGPT in de zoekfunctie op de website zelf worden geïntegreerd. Dit stelt de zoekfunctie in staat complexere zoekopdrachten en vragen te begrijpen en ook de kwaliteit van het zoekresultaat is beter. Het traditionele zoekveld is daarmee een stuk slimmer geworden. Ook deze functionaliteit heeft de potentie om het vinden van de juiste content voor gebruikers een stuk gemakkelijker te maken.
Kennisbanken in de toekomst
Alles staat of valt uiteindelijk met de kwaliteit van de chat-antwoorden het zoekresultaat en dat is iets wat we verder gaan onderzoeken en testen. Maar, het is een veelbelovende ontwikkeling die uiteindelijk ook de interface van een online kennisbank drastisch kan gaan veranderen. In plaats van menu’s en zoekfunctionaliteit zien we straks wellicht het chatgesprek de centrale plek van de kennisbank interface innemen. Voor de kortere termijn echter zien we het vooral als een welkome aanvulling op de zoekmiddelen die een gebruiker kan inzetten om de juiste informatie snel te vinden.