
CASE
Een compleet nieuwe brand identity en website voor ABF Research.

ABF Research
In eerste instantie werd SchaapOntwerpers gevraagd om mee te denken over de ontwikkeling van templates voor de rapporten van ABF Research. Dit leidde uiteindelijk tot een complete rebranding, die voldoet aan de richtlijnen voor toegankelijkheid. Van de gevelbelettering tot het visitekaartje en van een dynamische rapporttemplate tot de nieuwe website.

Over ABF Research
ABF Research levert een unieke combinatie van statistische informatie, rekenmodellen, prognoses, presentatiesoftware en onderzoek om zo besluitvorming en beleid van overheid en maatschappelijke organisaties te ondersteunen en te verbeteren.
Als onderzoeksbureau heeft ABF een naam hoog te houden op de thema’s wonen, werken en zorg. Onderscheidend is de nuchtere maar gedegen, cijfermatige aanpak waarbij ABF gebruik maakt van onder meer registergegevens, enquêtes en eigen prognosemodellen. Onderzoeksresultaten worden gepubliceerd in rapporten en presentaties of via de eigen Swing-software.


Hollandse Meesters
Een van de inspiratiebronnen voor de nieuwe Brand Identity van ABF Research is de schilderkunst van de Hollandse Meesters. ABF is gesitueerd in een historisch en statig grachtenpand in het centrum van Delft. Het pand staat symbool voor kwaliteit en vakmanschap die al wat jaren terug gaat. Dit was voor ons de aanleiding om een kleurenpallet te ontwikkelen waarbij de schilderijen van de Hollandse Meesters, die ook staan voor die kwaliteit en dat vakmanschap, als uitgangspunt dienden. Daarbij komt dat kleur ook een belangrijke rol speelt in het weergeven van data. Uit de schilderijen van Vermeer is een uitgebalanceerd kleurenpallet gedestilleerd dat is verrijkt met felle hedendaagse accentkleuren. Een mooi contrast tussen jarenlange ervaring en moderne techniek waar ABF voor staat.

Jeroen de Kort
Algemeen directeur ABF Research


Logo
Het logo is aangepakt waarbij het woord research achterwege is gelaten en alleen de letters ABF binnen een vierkant als een merkje bovenop de drager ligt. De typografie is aangepast waardoor er een stijgende lijn in het woordbeeld zichtbaar is.
Typografie
Er is veel aandacht besteed aan typografie. Want hoe geef je data aantrekkelijk vorm? Zowel in de rapporten als op de website worden grote getallen ingezet om de aandacht naar bepaalde datatypen te trekken. Het grafisch ontwerp van de offline middelen sluit perfect aan op de digitale middelen. De combinatie van de twee lettertypen (serif en sans-serif) versterkt de visuele hiërarchie.


Data visualisatie
Het draait bij het nieuwe merkconcept allemaal om de heldere presentatie van data. Data die in de rapporten en software wordt weergegeven in de vorm van cijfers en diagrammen.
Wij lieten ons inspireren door de vormentaal van datavisualisatie en brachten deze vormen terug tot heldere bijna abstracte grafische vormen die worden toegepast in zowel de online als offline uitingen van ABF.

Het belang én de esthetiek van feiten en cijfers
In de nieuwe website staan de feiten en cijfers van ABF centraal en dienen zowel inhoudelijk als visueel als blikvangers. Dat zie je al direct op de homepage waarbij de belangrijkste nieuwe cijfers prominent in beeld gebracht worden. De combinatie van fotografie en grafische elementen, ook geïnspireerd op datavisualisatie, voegen vervolgens sfeer en kleur toe.

Continu doorontwikkelen
Met de eerste livegang is een toekomstbestendige basis neergezet. Onlangs heeft ABF Research een toegankelijkheidstoets laten uitvoeren op zowel haar documenten als de website. Op basis hiervan worden nog enkele optimalisaties doorgevoerd om de website en templates nog gebruiksvriendelijker en toegankelijker te maken.
Product websites
Als pilot werd de eerste productwebsite ontwikkeld voor hun Swing Software. Deze software biedt krachtige dashboards en informatiesystemen die gebruikers helpen bij analyse en besluitvorming. De productwebsite moest:
- Herkenbaar aansluiten bij de branding van ABF Research.
- Kwaliteit uitstralen en visueel aantrekkelijk zijn.
- Een conversiegerichte opzet hebben met duidelijke call-to-actions en contactmogelijkheden.
- Een basis vormen voor toekomstige productwebsites van ABF Research.
Wil je samen aan een nieuw project werken of wil je een zakelijke kans bespreken?

Projecten waar design en techniek samenkomen.
enthousiast geworden?
