Van Till
Een complete rebranding voor advocatenkantoor Van Till
Branding, Corporate, Website
In eerste instantie werd SchaapOntwerpers gevraagd om mee te denken over de ontwikkeling van templates voor de rapporten van ABF Research. Dit leidde uiteindelijk tot een complete rebranding, die voldoet aan de richtlijnen voor toegankelijkheid. Van de gevelbelettering tot het visitekaartje en van een dynamische rapporttemplate tot de nieuwe website.
ABF Research levert een unieke combinatie van statistische informatie, rekenmodellen, prognoses, presentatiesoftware en onderzoek om zo besluitvorming en beleid van overheid en maatschappelijke organisaties te ondersteunen en te verbeteren.
Als onderzoeksbureau heeft ABF een naam hoog te houden op de thema’s wonen, werken en zorg. Onderscheidend is de nuchtere maar gedegen, cijfermatige aanpak waarbij ABF gebruik maakt van onder meer registergegevens, enquêtes en eigen prognosemodellen. Onderzoeksresultaten worden gepubliceerd in rapporten en presentaties of via de eigen Swing-software.
Een van de inspiratiebronnen voor de nieuwe Brand Identity van ABF Research is de schilderkunst van de Hollandse Meesters. ABF is gesitueerd in een historisch en statig grachtenpand in het centrum van Delft. Het pand staat symbool voor kwaliteit en vakmanschap die al wat jaren terug gaat. Dit was voor ons de aanleiding om een kleurenpallet te ontwikkelen waarbij de schilderijen van de Hollandse Meesters, die ook staan voor die kwaliteit en dat vakmanschap, als uitgangspunt dienden. Daarbij komt dat kleur ook een belangrijke rol speelt in het weergeven van data. Uit de schilderijen van Vermeer is een uitgebalanceerd kleurenpallet gedestilleerd dat is verrijkt met felle hedendaagse accentkleuren. Een mooi contrast tussen jarenlange ervaring en moderne techniek waar ABF voor staat.
Wij waren toe aan een nieuwe huisstijl voor ons bedrijf. Aan de hand van enkele intensieve workshops in een informele en prettige sfeer hebben Laurens en Erik de DNA van ons bedrijf kundig vertaald in een passend concept. Het concept hebben we gezamenlijk succesvol vertaald naar ontwerpen voor online communicatie en print. Die nieuwe huisstijl biedt een goede basis voor onze positionering in de huidige markt en om de look-and-feel van onze data- en softwareproducten te verbeteren.
Jeroen de Kort,
Algemeen directeur ABF Research
Het logo is aangepakt waarbij het woord research achterwege is gelaten en alleen de letters ABF binnen een vierkant als een merkje bovenop de drager ligt. De typografie is aangepast waardoor er een stijgende lijn in het woordbeeld zichtbaar is.
Er is veel aandacht besteed aan typografie. Want hoe geef je data aantrekkelijk vorm? Zowel in de rapporten als op de website worden grote getallen ingezet om de aandacht naar bepaalde datatypen te trekken. Het grafisch ontwerp van de offline middelen sluit perfect aan op de digitale middelen. De combinatie van de twee lettertypen (serif en sans-serif) versterkt de visuele hiërarchie.
Het draait bij het nieuwe merkconcept allemaal om de heldere presentatie van data. Data die in de rapporten en software wordt weergegeven in de vorm van cijfers en diagrammen.
Wij lieten ons inspireren door de vormentaal van datavisualisatie en brachten deze vormen terug tot heldere bijna abstracte grafische vormen die worden toegepast in zowel de online als offline uitingen van ABF.
In de nieuwe website staan de feiten en cijfers van ABF centraal en dienen zowel inhoudelijk als visueel als blikvangers. Dat zie je al direct op de homepage waarbij de belangrijkste nieuwe cijfers prominent in beeld gebracht worden. De combinatie van fotografie en grafische elementen, ook geïnspireerd op datavisualisatie, voegen vervolgens sfeer en kleur toe.
Met de eerste livegang is een toekomstbestendige basis neergezet. Onlangs heeft ABF Research een toegankelijkheidstoets laten uitvoeren op zowel haar documenten als de website. Op basis hiervan worden nog enkele optimalisaties doorgevoerd om de website en templates nog gebruiksvriendelijker en toegankelijker te maken.
ABF biedt meerdere producten op het gebied van inzicht in data en het presenteren van data. Om deze producten online meer aandacht te geven, met meer ruimte voor de specifieke features en met een meer sales gerichte opzet, zijn we gestart met het ontwikkelen van een product website. Deze website zal een blauwdruk zijn voor meerdere product websites. We verwachten dat de eerste product website begin van het najaar 2023 live gaat.
Bel of mail Laurens, creatief directeur.
030 27 69 167 / 06 412 75 222