Van Till
Een complete rebranding voor advocatenkantoor Van Till
Branding, Corporate, Website
Door Laurens Schaap
4 minuten
Als ontwerper met een voorliefde voor branding heb ik standaard het boek Logo Modernism op mijn bureau liggen. In dit enorme boek staan zo’n 6000 logo’s, gerangschikt op onder andere type, vormentaal en alfabet, met daarnaast een aantal uitgebreide case studies. Niet alleen is dit een mooi naslagwerk om te bekijken wat er in het verleden al is gemaakt (en dat is natuurlijk nogal wat; nog veel meer dan in dit boek past), het is ook een hele mooie inspiratiebron voor ontwerpers en een mooi startpunt in de zoektocht naar een sterk en passend logo.
Een logo is het het anker van een merkidentiteit; het moet in één oogopslag laten zien waarvoor het bedoeld is. Dit kan het overbrengen van een merknaam zijn, maar ook het oproepen van een gevoel of associatie; en in veel gevallen een combinatie daarvan. Haal je alle context weg, dus bijvoorbeeld tekst, fotografie, kleur en animatie, dan moet een logo op zichzelf kunnen staan en nog steeds effectief en doeltreffend zijn. Dat is een uitdaging, maar tegelijkertijd ook wat ontwerpen leuk maakt. Een logo ontwerpen is makkelijk en kan in een paar minuten, een goed logo ontwerpen is moeilijk en kan veel tijd kosten. Het moet namelijk aan een aantal dingen voldoen:
Een goed logo is in één oogopslag duidelijk. Het moet simpel zijn, maar tegelijkertijd onderscheidend genoeg om een indruk te maken. Die indruk is gemaakt in een fractie van een seconde, dus kost het moeite om het logo te lezen of te begrijpen, dan slaat het helaas al snel de plank mis. Door aandachtig te kijken naar vorm, typografie, schaal en contrast in het ontwerpproces zorgen we dat het logo altijd simpel en duidelijk is.
Een logo moet doen waarvoor het bedoeld is. Het moet de juiste informatie overbrengen en het juiste gevoel oproepen. Dit kan van alles zijn; statig, speels, ingetogen, uitbundig, zacht, hard, of iets daartussenin. Dit doen we door ons in te leven in de organisatie en de doelgroep, en door kleur, vorm en typografie met elkaar te laten samenwerken en hierin de juiste balans te vinden.
Het logo moet breed inzetbaar en toepasbaar zijn. Werkt het op een beeldscherm, maar ook als drukwerk? Werkt het op een klein visitekaartje, maar ook op een enorme vrachtwagen? Werkt het op een lichte, maar ook op een donkere achtergrond? Door onszelf dit soort vragen te stellen tijdens het ontwerpproces, voorkomen we verrassingen en creëren we een logo dat altijd en overal sterk staat.
Een paar voorbeelden van logo’s die we hebben ontwikkeld:
Voor de Stichting Accessibility maakten we een logo waarbij toegankelijkheid en doeltreffende eenvoud centraal staan. We besteedden veel aandacht aan kleur, contrast en leesbaarheid, en ontwikkelden een beeld- en woordmerkcombinatie waarbij het beeldmerk ook los inzetbaar is. Daarnaast ontwikkelden we een aantal kleurcombinaties, waardoor er voor elk toekomstig gebruik een geschikte logovariant beschikbaar is.
Bel of mail Laurens, creatief directeur.
030 27 69 167 / 06 412 75 222
Voor de Alliantie Digitaal Samenleven werd een logo onwikkeld waarin samenwerking, inclusiviteit en toegankelijkheid gevisualiseerd worden. Het speelse beeldmerk, een geabstraheerde letter ‘A’ opgebouwd uit gelaagde, geometrische vormen, wordt gebalanceerd met typografie met een degelijk en serieus karakter.
Bij Hymy staan zorgzaamheid, betrouwbaarheid en persoonlijke aandacht centraal. De slogan luidt “thuiszorg met een glimlach”, en dat is dan ook precies wat het logo uitstraalt. De naam Hymy (Fins voor ‘glimlach’) staat uitgeschreven in vriendelijke, ronde lettervormen waarin direct ook het beeldmerk, de glimlach, verborgen zit. Deze vorm wordt door de huisstijl en website op veel verschillende plekken gebruikt en vormt een vriendelijk en herkenbaar element.