Van Till
Een complete rebranding voor advocatenkantoor Van Till
Branding, Corporate, Website
Alliantie Digitaal Samenleven
Digitale inclusie is een ingewikkelde opgave. Daarom bundelen de overheden, maatschappelijke organisaties, bedrijven en ervaringsdeskundigen hun krachten in de Alliantie Digitaal Samenleven. Samen zetten zij zich in voor een digitale samenleving waarin iedereen zich betrokken en zelfverzekerd voelt. Daarbij staat de mensen altijd centraal.
Wij verzorgden de online identity, UX, UI én bouw van de nieuwe website. Op de website laat de Alliantie zien met welke thema’s zij zich bezighoudt en biedt zij actuele informatie over initiatieven en events op het gebied van digitale inclusie.
De Alliantie Digitaal Samenleven is in 2020 in het leven geroepen door Beeld & Geluid, het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Number 5 Foundation en VodafoneZiggo. Opgericht met één doel: dat iedereen in de digitale samenleving meedoet en meetelt.
In eerste instantie werd SchaapOntwerpers gevraagd om in een hele korte tijd een website op te tuigen om snel internet presence te hebben en om alle meewerkende partijen te informeren en mee te nemen in de snelle ontwikkelingen. We ontwierpen ook een logo en het fundament van de visuele identiteit en huisstijl werd gelegd.
In deze fase werden met onze hulp onder de vlag van de Alliantie ook nieuwe initiatieven ontwikkeld zoals Echt Contact, Allemaal Digitaal en Digihulp.nl. Elk met een andere invalshoek, maar alledrie gericht op het verbeteren van digitale inclusie.
Een van de inspiratiebronnen voor de nieuwe Voor een toegankelijke en aansprekende website is beeld super belangrijk. Bij de Alliantie kozen we ervoor om met illustraties te gaan werken. Met illustraties kun je de thema’s en onderwerpen extra lading en betekenis geven. Daarnaast bepalen illustraties in belangrijke mate de vriendelijke, toegankelijke en herkenbare uitstraling van de Alliantie. Illustrator Elise Vandeplancke werd daarvoor ingeschakeld. Met haar geheel eigen herkenbare stijl, die echt goed past bij de uitstraling van de Alliantie, ontwierp ze een reeks illustraties die het verhaal en de thema’s van digitale inclusie kracht bij zetten.
Toen we de Alliantie Digitaal Samenleven zo’n twee jaar geleden opstartten, heeft Schaap snel een website gebouwd. De Alliantie heeft zich in de tussentijd flink doorontwikkeld en we wilden dat de website daar weer goed bij aan zou sluiten. De zoektocht naar de juiste vorm en opzet was soms grillig omdat de Alliantie zich snel ontwikkelt en daarbij doorlopend haar rol in het veld moet heroverwegen. Maar het proces naar een nieuwe website hielp ons bij die zoektocht en bracht ons als organisatie verder. Dankzij de inzet van Laurens, Erik en Quentin staat er nu een prachtige nieuwe website waar we onze partners met trots op wijzen..
Femke Hammer
Projectleider Alliantie Digitaal Samenleven
Vlak voordat de coronacrisis in Nederland uitbrak deden Prinses Laurentien, Jamai Loman, Trijntje Oosterhuis, Jan Slagter en Marlijn Weerdenburg op Valentijnsdag op station Utrecht Centraal mee aan de actie #échtcontact. De actie is gestart vanuit de Alliantie Digitaal Samenleven die zich er hard voor maakt dat iedereen kan meedoen in de digitale samenleving op een manier die bij hem of haar past. Écht contact speelt daarbij een rol, dit kan zowel online als offline. Zo ontstonden vele spontane acties in het land om écht contact te onderstrepen.
In minder dan twee weken ontwikkelden wij samen met Podium het merk, de campagnestijl en de website.
In de fase hier op volgend zijn we samen met de Alliantie gaan onderzoeken hoe de online aanwezigheid verder ontwikkeld moest worden. Resultaat was een Roadmap met als stip op de horizon: Een levendige community plus kennisplatform waarbij overheid, bedrijfsleven en burgers continu samenwerken voor een digitaal inclusievere samenleving.
De eerste fase is van de Roadmap is inmiddels afgerond: Een nieuwe website die in vorm, inhoud en functionaliteit aansluit bij de nieuwe doelstellingen van de alliantie. Was de vorige website vooral gericht op de partners en betrokken partijen, de nieuwe website richt zicht veel meer op een breed publiek. De website biedt artikelen en kennis rondom de drie centrale thema’s: ‘Toegang & Hulp’, ‘Bewustzijn’ en ‘Menselijke maat’. Daarnaast is er de agenda van het Alliantie Café: Online of live events waarbij de thema’s worden uitgediept met gastsprekers specialisten ven ervaringsdeskundigen met uiteenlopende achtergrond, allemaal gelinkt aan digital inclusie. iedereen kan zich voor de events aanmelden via de website.
Bel of mail Laurens, creatief directeur.
030 27 69 167 / 06 412 75 222